Taigi, kaip tėvams rasti aukso vidurį tarp teikiamų privalumų ir žalos žaidžiant internetinius žaidimus? Kaip nustatyti laiko ribas kurias žaidimų pasauliais įtraukdamas sunaikina? Ar yra viliojanti alternatyva, kurią galim pasiūlyti jauniems žaidėjams? Mes pasistengsime aptarti šiuos aspektus šiame straipsnyje.
Pagal tyrimų bendrovės "Kaspersky Lab", 44% vaikų nuo 8 iki 16 metų nuolat randasi internetiniame tinkle naudodami įvairias programas ir socialinius tinklus. Didžioji dalis laiko skiriama tinklo (online) žaidimams, kurie užima pirmąją vietą pagal populiarumą tarp visų amžiaus grupių vaikų. Tačiau ne visi tėvai suvokia, kad žaidimai gali turėti kaip ir teigiamą, taip ir neigiamą poveikį vaikų vystymuisi ir elgesiui. Todėl tėvams reikia neatsilikti nuo to, kas vyksta internetinių žaidimų pasaulyje, suvokti kokias grėsmės ir galimybės suteikia vaikams, kaip tinkamai reguliuoti jų naudojimą.
Internetiniai (online) žaidimai — tai skaitmeniniai pasauliai, kurie sukelia mūsų aistras ir susižavėjimą, su sąlyga kad prisijungtsite prie interneto, siekiant visapusiškai mėgautis žaidimo turiniu ar bendravimu su kitais žaidėjais. Internetiniai žaidimai apima įvairius žanrus, formatus ir platformas. Galima žaisti su PC (personaliniu kompiuteriu), konsole (Xbox, Nintendo ir t.t.), išmaniais telefonais ar planšetiniu kompiuteriu. Tai gali būti žaidimai skirti vienam žaidėjui, arba kolektyviniam (multiplayer) žaidimui. Pasirenkant žaidimą jis gali skirtis nuo to kokį savo biudžeto dalį skirsite žaidimui - nemokas arba mokamas, o taip pat nuo jūsų pasirinkimo koks tipas žaidimo jums patinka: strateginis, šaudyklė, galvosūkiai, simuliatorius ir kt.
Vaikai bus lengvai įtraukt į žaidimą nes juos pasitikts įtraukianti aplinka: spalvinga grafika, siužetas ir veiksmas. Žaidimuose jie gaus apdovanojimus ir pasiekimus, bendraus su draugais, ir net jungsis į klanus arba gildijas bendrai kovai ir nuotykiams patirti.
Kai kurie iš žaidimų, kuriuos ypač mėgsta vaikai: Fortnite, Minecraft, Roblox, Among Us, League of Legends ir daugelis kitų. Šie žaidimai stabiliai laikosi populiarumo viršūnę tarp jaunų žaidėjų šiandien.
Fortnite - tai kolektyvinis (multiplayer) tinklo (online) žaidimas, žanras - šaudyklė. 100 žaidėjų išsilaipina milžiniškoje saloje ir turi išgyventi, žudant vienas kitą arba slepentis nuo pavojų. Žaidimas turi įpač išreikšta spalvingą grafiką, įvairių ginklų ir daiktų, o taip pat yra galimybė statyti statinius iš medžiagų, siekiant apsisaugoti arba atakuoti. Žaidimas nemokamas, bet ir turi integruotą elementų pirkimą už realius pinigus.
Minecraft - interneto žaidimas atitinkantis žanrą "smėlio dėžė", jame žaidėjas gali laisvai judėti po elektroninį pasaulį kuris sudarytas iš blokų, blokai atitinka įvairias medžiagas. Žaidėjas iš blokų gali sukurti savo pastatus, daiktus, mechanizmus arba naudoti paruoštus objektų šablonus. Žaidimas turi du pagrindinius režimus: išlikimas (survival) - žaidėjas turi kaupti išteklius, kad palaikytų savo gyvybę ir apsisaugotų nuo pavojingų būtybių (zombiai, skeletai, vorai ir kt.) ir kūrybos (creative) - žaidėjas turi neribotą priėjimą prie visų tipų blokų, kurių dėka gali kurti ką nori, be jokių apribojimų. Žaidimas yra mokamas, bet turi nemokamą demo versiją.
Roblox - tai interneto platforma, skirta kurti ir žaisti vartotojo sukurtus įvairių žanrų žaidimus. Žaidimas sukurtas remiantis specialios programavimo kalba Roblox Studio. Žaidimas turi paprastą trimatė grafika iš blokų arba figūrų. Žaidimas gali būti žaidžiamas individualiu arba kolektyviniu būdu. Žaidimai, nemokami, tačiau turi vidinę valiutą Robux už kurią galima įsigyti už realius pinigus.
Nepaisant to, kad egzistuoja įvairių rizikų ir pavojų, internetiniai žaidimai nėra visiškai žalingi vaikams. Iš tiesų, jie gali turėti ir teigiamą poveikį vaikams, jei jie naudojami saikingai ir teisingai. Štai keletas iš privalumų:
Daugelis internetinių žaidimų reikalauja, kad žaidėjai greitai priimti sprendimus, analizuotų situaciją, planuotų, strateguotų ir atliktų darbą per ribotą laiką. Tai padeda plėtoti laiko valdymo įgūdžius, šie įgūdžiai praverčia vaikams studijose ir būsimos karjeros siekime. Be to, žaidimas gali paskatinti susidomėjimą įvairiuose dalykuose, tokiuose kaip matematika, fizika, istorija, geografija ir kt., jei jie yra susiję su žaidimo turiniu.
Daugelis internetinis žaidimų turi integruotą bendravimą su kitais žaidėjais per balso ryšį ar susirašinėjimą. Tai gali padėti vaikams tobulinti savo socialinius įgūdžius, pavyzdžiui tokius kaip bendravimas, bendradarbiavimas, draugystė, pagarba, tolerancija ir t.t. Taip pat žaidimas gali skatinti ir plėtoti komandos dvasia, jeigu jie žaidžia kartu su savo draugais, arba prisijungia prie klanų arba gildijų tam, kad įveiktų vieną ar kitą bendra užduotį. Žaidimas taip pat gali padėti vaikams įveikti drovumą ar vienatvę, jei jie randa naujų draugų bendruomenėse.
Kai kurie žaidimai leidžia žaidėjams kurti savo turinį ar modifikuoti esamą. Pavyzdžiui, žaidimų žanro "smėlio dėžės", tokių kaip Minecraft ar Roblox, žaidėjai gali statyti savo pastatuss, kurti daiktus, mechanizmus iš blokų arba figūrų. Taip pat žaidimo redaktorius leidžia sukurti savo scenarijus, įvykių eiga ir aplinką. Tai padeda skatinti kūrybinį ir kritinį mąstymą, o taip pat stiprina jų motyvaciją ir saviraiška. Be to, žaidimai gali ugdyti vaizduotę ir fantaziją, jei jie yra įtraukti į virtualių pasaulį.
Tačiau ne viskas yra taip tobula internetinių žaidimų pasaulyje. Jei vaikai praleidžia per daug laiko žaidimuose, nekontroliuojami tėvų, jie gali susidurti su rimtomis problemomis dėl savo sveikatos ir saugumo. Štai keletas neigiamų pasekmių vaikams:
Viena iš labiausiai pavojingų grėsmių vaikams - tai priklausomybė nuo kompiuterinių žaidimų. Tai būsena, kai žaidimas tampa prioritetu vaiko gyvenime, o visą kitą – mokytis, šeima, hobis – nustumiama į antrą vietą. Priklausomas vaikas gali žaisti žaidimą keletą valandų iš eilės be pertraukų arba netgi praleisti ištisą dieną, ignoruojant savo fizinius ir emocinius poreikius. Priklausomas vaikas gali patirti susierzinimą, nerimą, depresiją, kaltę ar gėdą, jei jam nepavyksta žaisti, ar pasiekti norimą rezultatą šiame žaidime. Priklausomybė nuo internetinių žaidimų gali sukelti pablogėjimą mokymosi resultatuose, sukurti socialinę izoliacija, konfliktus su tėvais ir bendraamžiais, o taip pat sukelti kitų psichikos sutrikimų.
Kita psichologinė problema, susijusi su internetiniasi žaidimais - agresija. Kai kurie tyrimai rodo, kad vaikai, kurie dažnai žaidžia smurto ar žiaurūs žaidimus gali tapti agresyvūs ar žiaurūs realiame gyvenime. Tai gali pasireikšti padidėjęs polinkis į konfliktus, muštynes, patyčias. Agresija gali būti nukreipta į save, jei vaikas negali susidoroti su frustracija arba nepavykusiu žaidimu. Dėl agresijos gali nutrūkti santykiai su draugais, o taip pat veda prie savęs žalojimo arba savižudybės.
Dar vienas psichologinis problema, susijusi su internetiniais žaidimais – tai problema su miegu. Vaikai, kurie žaidžia žaidimus iki vėlyvo vakaro arba naktį, gali pažeisti natūralų miego ciklą. Tai gali sukelti miego nepakankamumą, nuovargį, mieguistumą, susierzinimą ar blogą nuotaiką. Miego trūkumas, taip pat gali neigiamai paveikti imunitetą, atmintį, koncentraciją. Be to, žaidimas gali sukelti nemigą arba suketi košmarus vaikui, jei žaidime yra baisų arba nerimą keliančių elementų.
Internetiniai žaidimai taip pat gali pažeisti vaikų fizinę būklę, jei jie žaidžia kompiuterinius žaidimus didžiąją dalį savo laisvo laisvalaikio. Vaikams, kurie mažai juda ir praleidžia daug laiko sėdimoje padėtyje prie ekrano ar išmanaus telefono, gali atsirasti rizika nutukimui, diabetui, širdies ligoms ir kitoms lėtinėms ligoms. Fizinis aktyvumas yra būtinas norint išlaikyti sveiko vaiko vystymosi, todėl tėvai turėtų kontroliuoti laiką ir pusiausvyrą tarp žaidimų ir fizinio aktyvumo.
Kita fizinė problema, susijusi su kompiuteriniais žaidimais - tai problemos dėl regėjimo. Vaikai, kurie per ilgai žiūri į ekraną ar išmanų telefoną, patiria didelę akių įtampą, dėl ko blogėja regėjimas, atsiranda galvos, kaklo ir nugaros skausmai. Tai gali būti susiję su neteisingu apšvietimu, bloga kūno padėtimi, mažu tekso šrifto dydžiu ar vaizdu, taip pat su mirgejimu arba ekrano ryškumu. Norint išvengti sveikatos problemų dėl akių tėvai turėtų prižiūrėti, kad vaikai darytų pertraukas žaidimo metu, nesėdėtų per arti ekrano.
Internetinai žaidimai taip pat gali atskleisti vaikų socialinių pavojus, jei jie nežino, ar nesilaikė saugumo taisyklių internete. Viena iš tokių rizikų yra internetiniai apsimeteliai – tai žmonės, kurie bando susieti draugiškus arba romantiškus santykius su vaikais per internetą, siekiant įvykdyti seksualinį smurtą arba apgavystę. Jie gali apsimesti vaikais ar paaugliais ir bendrauti su vaikais per pokalbius žaidimo metu. Jie gali bandyti atskleisti asmeninę informaciją apie vaikus, tokią kaip vardas, pavardė, amžius, adresas, mokykla ir kt., o taip pat prašyti juos siųsti jiems nuotraukas ar imtymius vaizdo įrašus. Jie taip pat gali bandyti įkalbinėti vaikus susitikti su jais realiame gyvenime arba juos įtikinti išeiti iš namų.
Kita socialinė rizika yra skaitmeniniai sukčiai - tai žmonės, kurie bando apgauti vaikus ir gauti sau finansinės naudos. Jie gali naudoti skirtingus būdus, pvz., siūlyti vaikams pirkti virtualias prekes arba paslaugas žaisti už realius pinigus; paprašyti vaikus pasidalinti savo slaptažodžių ar mokėjimo informacija; apsimesti žaidimo ar socialinių tinklų administratoriais ir reikalauti iš vaikų sumokėti baudą už pažeidimą; siųsti vaikams kenkėjiškas nuorodas, ar failus, kurie gali užkrėsti jų kompiuterius virusais.
Siekiant apsaugoti vaikus nuo socialinių pavojų, tėvai turėtų mokyti vaikus saugumo internete taisyklių: pavyzdžiui, neatskleisti savo asmeninės informacijos nepažystamajam; niekam nesiųsti nuotraukų arba video irašų; nesutikti dėl susitikimo su svetimu be tėvų sutikimo; nesidalinti savo slaptažodžiu ar mokėjimo informacija; neatidaryti įtartinas nuorodas, ar failus; pranešti tėvams dėl keistų arba nemalonių situacijų internete.
Kaip matome, internetiniai/kompiuteriniai žaidimai turi tiek privalumų, tiek ir trūkumų vaikams. Todėl tėvams reikia kontroliuoti ir reguliuoti savo vaikų skiriamą laiką internetiniams žaidimams, kad būtų išvengta neigiamo poveikio ir palaikyti teigiamus efektus. Štai keletas patarimų, kaip tai padaryti:
Vienas iš paprasčiausių ir efektyviausių būdų kontroliuoti internetinius žaidimus – tai nustatyti laiko limitą žaidimų sesijoms. Tai padės užkirsti kelią priklausomybei nuo žaidimų, o taip pat sumažinti riziką fizinei ir psichologinei žalai nuo ilgo buvimo prie ekrano. Tėvai gali suderinti su vaikais laiką, kurį jie galėtų praleisti internetiniams žaidimams žaisti per dieną ar per savaitę. Pavyzdžiui, tai gali būti viena ar dvi valandas per dieną arba ne daugiau nei 10 valandų per savaitę. Tėvai gali taip pat nustatyti tam tikrą laiko pradžią ir pabaigą, pvz. ne anksčiau pietų ir ne vėliau 9 valandos vakaro. Tėvai gali naudoti specialias programas arba kompiuterių funkcijas ar išmaniųjų telefonų kontroles ir laiko apribojimus.
Kitas būdas kontroliuoti internetinius žaidimus - tai tevų programinės įrangos naudojimas. Tai specialios programos, kurios leidžia tėvams stebėti tai, ką daro vaikai internete, ir blokuoti prieigą prie nepageidautino ar pavojingą turinio. Pavyzdžiui naudojant tėvų kontrolės programas galima uždrausti prieigą prie tam tikrų svetainių, žaidimų ar programų; peržiūrėti istoriją - lankymosi svetainėse arba žaidimų veiklą; įdiegti slaptažodžių ar pin kodų apsaugą kompiuteriui ar išmaniam telefonai; gauti pranešimus ir įspėjimus apie įtartinas ar nepageidautinas veiklas internete. Tėvai gali pasirinkti tevų kontrolės programą atsižvelgiant į savo poreikius ir pageidavimus.
Dar vienas būdas kontroliuoti internetinius žaidimus - tai nustatyti taisykles ir nustatyti saugias ribas vaikams. Tai reiškia, kad tėvai turėtų aptarti su vaikais, kokius žaidimus jie gali žaisti ir kurių negali; su kuo jie galėtų bendrauti, žaisti žaidimus ir su kuo ne; ką jie gali daryti žaidimuose, o ko ne; kokią informacija jie gali dalintis internete ir kokia negali; kokios pasekmės bus už taisyklių nesilaikymą. Tėvai turėtų paaiškinti vaikams priežastis tokių taisyklių ir nustatytų ribų, o taip pat parodyti jiems pavyzdžiais tai, kas gali atsitikti, jei jie jų nesilaikys. Tėvai turėtų skatinti vaikus už tai, kad laikomasi taisyklių ir ribų, o taip pat bausti už jų pažeidimą pagal jų rimtumą.
Galiausiai, vienas iš geriausių būdų internetių žaidimų kontrolei - pasiūlymas vaikams alternatyvių užsiėmimų, kurie bus įdomūs, naudingi ir ugdomieji. Tai padės vaikams plėsti savo akiratį, rasti naujų hobius ir pomėgius, sustiprinti savo sveikatą ir savivertę. Štai keletas pavyzdžių:
Kaip jau matėme, yra daug puikių alternatyvų kompiuteriniams žaidimams, kurie galėtų džiuginti ir ugdyti vaikus ne mažiau, nei kompiuterinis žaidimas. Skatinkite savo vaikus dalyvauti daugybėje veiklos rūšių, kurios palaiko jų fizinį, protinį ir socialinį vystymasį.
Bendras laiko praleidimas - tai puikus būdas sustiprinti šeimos ryšius, mokytis ir tobulėti. Palaikykite vaikų pomėgius, dalyvaukite jų veikloje - tai padaryti mokymosi procesą ir žaidimą dar labiau įdomesniu ir įtraukiančiu.
Mes nuoširdžiai tikimės, kad jūs turite rasti šį straipsnį ne tik naudinga, bet ir įdomų. Svarbu suprasti, kad kompiuteriniai žaidimas nėra vien juoda ar balta. Jie ne nera visiškai blogai, bet ir ne idealiai geri jūsų vaikams. Teisingai ir saikingai naudojantis, jie gali tapti galingu malonumo, mokymosi ir ugdymo šaltiniu. Tačiau jei prarasime kontrolę, jie gali sukelti nepageidaujamas pase
Komentarai